Semnale editoriale

În cadrul secțiunii „Semnale editoriale” pot fi consultate și descărcate gratuit recenzii complementare celor publicate în ediția tipărită a revistei.  
Pentru a descărca materialele este necesar să dați click pe semnalul editorial care vă interesează.

Mirel Bănică: Nevoia de miracol. Fenomenul pelerinajelor în România contemporană

Autor: Mihai-Dinu Gheorghiu
An apariție: Iunie 2014 (R.P.S. nr. 33/ 2014)

Am luat această carte atras fiind mai mult de subtitlu decît de titlul ei. Numele autorului îmi era cunoscut din paginile revistei Dilema. Am citit cartea într-o singură zi, cu creionul în mînă. De tema pelerinajelor religioase încercasem să mă apropii și eu cu cîțiva ani în urmă, împreună cu studenții la un curs despre metodele anchetei de teren, interesîndu-mă raporturile dintre comunitățile religioase. Fenomenul pelerinajelor la moaștele Sfintei Parascheva, combinate cu „Sărbătorile Iașilor”, mediatizat și politizat, a făcut din Iași un fel de capitală spirituală a României, înainte de a obține statutul rîvnit de „capitala culturală europeană”. Mulți ieșeni au o atitudine ambivalentă față de acest pelerinaj și față de pelerini, neputînd ignora forța de atracție pe care o exercită evenimentul, nici imaginile degradante ale mizeriei și sărăciei, care îi sînt de multe ori asociate.

Dominique Cardon şi Fabien Granjon: Médiactivistes – Ediția a II-a

Autor: Irina Macovei
An apariție: Iunie 2014 (R.P.S. nr. 33/ 2014)

Cartea celor doi sociologi, Dominique Cardon şi Fabien Granjon, profesori la două universităţi prestigioase din Paris şi membri ai unor centre de cercetare asupra mass-mediei şi noilor tehnologii ale informaţiei şi comunicării, reprezintă o reflecţie asupra utilizării mediilor alternative de către „activiştii media”, pentru a critica „ordinea dominantă a informaţiei” şi a crea „circuite paralele ale informaţiei”. Încă din introducere, autorii pun câteva întrebări referitoare la producerea şi difuzarea informaţiilor, independenţa şi diversitatea lor, formele de expresie, actorii care au dreptul de a le produce şi difuza, statutul lor ca profesionişti sau amatori şi „natura canalelor de difuzare care separă mediile dominante de cele alternative”.

Anthony Giddens, Consecințele modernității

Autor: Gabriela G. Iordăchiță
An apariție: Iunie 2014 (R.P.S. nr. 33/ 2014)

În cele ce urmează, vă invit să parcurgem împreună câteva dintre ideile cuprinse în lucrarea, Consecințele modernității, scrisă de renumitul sociolog britanic Anthony Giddens. Cu această ocazie vom aduce în atenție, pentru o mai bună familiarizare, și unele dintre conceptele fundamentale ale autorului. Am ales-o pentru că este deja o lucrare consacrată la nivel mondial în privința tratării conceptului de modernitate, având un mod original în care autorul ei interpretează schimbările lumii din jurul nostru. În această nouă eră care ne conduce dincolo de modernitatea însăși1, științele sociale trebuie să răspundă noilor provocări, exact ceea ce face și reușește Giddens, într-un mod, în opinia noastră, exemplar și în acest volum.

Vladimir Pasti, Noul capitalism românesc

Autor: Gabriela G. Iordăchiță
An apariție: Iunie 2014 (R.P.S. nr. 33/ 2014)

Decizia de a face recenzia cărții Noul capitalism românesc, se datorează faptului că eu însămi am fost marcată de lucrările distinsului sociolog și politolog Vladimir Pasti, încă din timpul anilor de studenție și îl consider ca fiind unul dintre mentorii formării mele intelectuale în privința înțelegerii și interpretării fenomenelor socio-politice. Profunzimea gândirii, documentarea deosebită, atenția la detaliile scenei politice și sociale românești sau chiar internaționale, din trecut sau prezent, analiza critică a procesului de transformări pe care le-a traversat societatea românească postcomunistă, siguranța și forța construcțiilor argumentative, claritatea și accesibilitatea discursului, și nu în ultimul rând pasiunea cu care scrie, fac din acest autor un reper pentru toți aceia care doresc să înțeleagă într-un mod obiectiv ceea ce se întâmplă cu tranziția românească dinspre societatea totalitară spre altceva, nu se știe totdeauna ce, dar care se dorește a fi o societate democratică, cu o economie capitalistă, integrată lumii dezvoltate.

Romeo Asiminei, Sociologie electorală. Alegeri, alegători și comportamente de vot

Autor: Daniela Gîfu
An apariție: Iunie 2014 (R.P.S. nr. 33/ 2014)

În luna februarie a acestui an, Editura Universității “Alexandru Ioan Cuza” din Iași a lansat șapte titluri din colecția Observatorul social, coordonat de prof.univ.dr. Mihai Dinu Gheorghiu. Ne oprim la cercetarea întreprinsă de Romeo Asiminei, asistent universitar în cadrul Departamentului de Sociologie și Asistență Socială al Facultății de Filosofie și Științe Social-Politice, Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Acesta reține și analizează mai multe modele teoretice și predicții ale comportamentului cetățeanului în context electoral. În fapt, este o cercetare riguroasă, ce descrie și clarifică mecanismele electorale, completând seria de lucrări de specialitate, care au început să apară după 1990 în țara noastră. Este și o confirmare a interesului pentru comunicarea politică, odinioară un domeniu monopolizat.